Toiminta

Luovan alan toimija osaa toteuttaa oman tuotteensa ja tehdä sen taustalla olevan tarvittavan tuotekehittelyn. Substanssi on siis hallussa, mutta usein tuotetta on muokattava asiakaslähtöisemmäksi. Palvelu tai tuote on saatava siihen muotoon, että asiakas tietää hankkimista harkitessaan mitä tulee saamaan. Tuotteen hinnoittelu on oltava selkeää, samoin sen laadunvarmistus ja markkinointi.

Viimeistään luovan työn alkaessa tuottaa ja oman toiminnan laajetessa kannattaa miettiä nykyisten toimitilojen sopivuutta sekä monia toiminnan pitkäjänteiseen suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä asioita. On myös hyvä muistaa, että aina ei kannata ensimmäisenä hankkia osaajaa arvoketjun loppupäähän, vaan ehkä jonnekin muualle. Asiakkaan tapaaminen myymisen ja markkinoinnin merkeissä on erinomainen keino säilyttää kontakti ja "tietää missä mennään". Valmistuksessa, logistiikassa ja viestinnässä on mahdollisesti helpompi käyttää ostopalveluita.

- Tarvitaanko lisätyövoimaa?
- Kannattaako palkkaaminen, palveluiden ostaminen vai esim. alihankintaa kehittämällä?
- Mitä mitä, miten ihmeessä hinnoitellaan luova työ? Kehtaako tästä nyt näin paljon pyytää?

Kukin on itse oman työnsä paras asiantuntija - mutta aina kannattaa kysyä! Tartu toimeen, äläkä odota!

Rekrytointi ja palkkaus
Toiminnan johtaminen ja kehittäminen
Toimitilat
Tuotekehitys ja tuotteistaminen

Euroopan Unioni, Euroopan sosiaalirahastoVipuvoimaa EU:lta
 

Kompassi - luovien alojen palvelupolku

Tulosta alueesi Kompassikatalogi tästä